Youtuber κρίνεται ένοχος για έγκλημα μίσους επειδή έμαθε στο σκύλο του να χαιρετά ναζιστικά

Αν αυτός δεν είναι ο πιο σουρεαλιστικός τίτλος που έχετε διαβάσει ποτέ, πρέπει να μου πείτε από που διαβάζετε άρθρα. Κι όμως σας διαβεβαιώ ότι δεν πρόκειται για μια επίδοξη απόπειρα clickbait! Κάποια χρόνια πριν είχε τύχει να αναφερθεί σε ένα βίντεο που έβλεπα στο Youtube, ότι συνελήφθη ένας youtuber ονόματι Count Dankula, επειδή είχε μάθει στο σκυλί της κοπέλας του να χαιρετά ναζιστικά για να την εκνευρίσει. Τότε δεν έδωσα πολύ σημασία και υπέθεσα ότι η ιστορία δεν θα αργήσει να ξεφουσκώσει. Φαντάζεστε λοιπόν την έκπληξη μου χθες, όταν έμαθα ότι όχι μόνο η υπόθεση προχώρησε κανονικότατα, αλλά και ότι ο youtuber κρίθηκε ένοχος για έγκλημα μίσους. I guess you could say i did nazi that coming… συγγνώμη.

Προσωπικά το μεγαλύτερο έγκλημα που βλέπω εγώ είναι το όνομα του τύπου, αλλά ας αναλύσουμε περαιτέρω την κατάσταση. Ο τριαντάχρονος Mark Meechan έμαθε στο σκυλί του να αντιδρά στην φράση «Gas the Jews» και να χαιρετά ναζιστικά, πράγμα το οποίο βιντεοσκόπησε και ανέβασε στο Youtube. O Meechan ξεκινάει το βίντεο λέγοντας ότι, επειδή η κοπέλα του λέει συνέχεια πόσο αξιαγάπητος και γλυκός είναι ο σκύλος της, αποφάσισε για πλάκα να τον μετατρέψει στο λιγότερο γλυκό πράγμα που μπορεί να φανταστεί, ένα Ναζί. Το βίντεο απέκτησε πάνω από τρία εκατομμύρια προβολές και ο Σκοτσέζος Youtuber συνελήφθη τον Απρίλιο του 2016. Ο Meechan υποστήριξε ότι όλο το σκηνικό στήθηκε για να ενοχλήσει τη κοπέλα του και ανέβασε το βιντεάκι στο Youtube όταν είχε ακόμα μόλις 8 subscribers, όλοι εκ των οποίων ήταν φίλοι του. Ένας από αυτούς πόσταρε το βιντεάκι στο Reddit και έτσι έτυχε να αποκτήσει τόσο μεγάλη κίνηση. Ο Meechan επισήμανε ότι ήξερε πως το βιντεάκι ήταν προσβλητικό, αλλά πρόσθεσε ότι του αρέσει η προσβλητική κωμωδία και το προόριζε σαν αστείο. Παρόλα αυτά το δικαστήριο αποφάσισε να αγνοήσει το πλαίσιο πάνω στο οποίο γυρίστηκε και ανέβηκε το βίντεο, κρίνοντας το υλικό υπερβολικά προσβλητικό και επικίνδυνο και καταδικάζοντας τον Youtuber για έγκλημα μίσους.

Παραθέτω το επίμαχο βίντεο για να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα ( Προσοχή προσβλητικό περιεχόμενο υποθέτω; )

Προσωπικά βρίσκω το κομμάτι του βίντεο όπου το σκυλί χαιρετά ναζιστικά λίγο αστείο και το υπόλοιπο βίντεο καθόλου αστείο, όχι γιατί νιώθω προσβεβλημένος αλλά γιατί η χρήση της φράσης «Gas the Jews» είναι πολύ επαναληπτική. Φυσικά δεν είμαι η αδιαμφισβήτητη αυθεντία πάνω στο χιούμορ (αν και φαντάζομαι το ξέρατε ήδη αυτό), αλλά παρότι δεν βρίσκω κάτι ιδιαίτερα χιουμοριστικό στο βίντεο μπορώ να αναγνωρίσω ότι γίνεται απόπειρα για αστείο. Ένα αστείο το οποίο στηρίζεται αποκλειστικά στο γεγονός ότι οι Ναζί είναι κακοί. Αυτό είναι το μοναδικό κόνσεπτ του αστείου, ότι δηλαδή παίρνει κάτι εκ φύσεως γλυκό και αγαθό και το βάζει να κάνει κάτι άσχημο. Αν λοιπόν βρεις το βίντεο κωμικό εξ’ αρχής, θα πρέπει να θεωρείς από πριν ότι ο Ναζισμός είναι κάτι απαίσιο. Πείτε με τρελό, αλλά θα κάνω μια εντελώς αβάσιμη υπόθεση και θα πω ότι οι πραγματικοί Ναζί θα αντιλαμβανόντουσαν ένα σκυλί που χαιρετά ναζιστικά ως προσβολή στον Χίτλερ. Για μια στιγμή όμως, τι μου λένε οι φωνές στο κεφάλι μου, που στοιχειώνουν κάθε λεπτό της ύπαρξης μου; Δεν χρειάζεται να υποθέσω τίποτα; Ένας Φινλανδός είχε ανακριθεί από τους Γερμανούς, επειδή το σκυλί του χαιρετούσε ναζιστικά και υποπτευόντουσαν ότι κορόιδευε τον Χίτλερ; Τελικά το γεγονός ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται ισχύει ακόμα και για τα πιο ασήμαντα, χαζά περιστατικά.

Για τους normies εκεί έξω αυτό που έκανε ο Count Dankula είναι ο ορισμός του edgy αστείου. Μάλιστα όταν μιλάμε για edgy αστεία στο ίντερνετ, αποτελεί ένα από τα λιγότερο προσβλητικά που έχω πετύχει. Στις συζητήσεις που βλέπω για το ζήτημα, παρατηρώ δύο πολύ συχνές παρανοήσεις. Πρώτον ότι το βίντεο δεν είναι απόπειρα αστείου διότι δεν έχει πλάκα και δεύτερον ότι δεν μπορούν να γίνουν αστεία σχετικά με το ολοκαύτωμα. Αρχικά να ξεκαθαρίσω σύντομα ότι το τι είναι και τι δεν είναι αστείο, δεν κρίνεται από το αν έκανε κάποιον να γελάσει, καθώς ένα τέτοιο κριτήριο θα ήταν εντελώς υποκειμενικό, αλλά από την πρόθεση του. Μπορεί προσωπικά να θεωρώ τον Σεφερλή όσο αστείο όσο μια κλοτσιά στα απόκρυφα μου, όμως θα ήταν λάθος εκ μέρους μου να μην παραδεχθώ, ότι τουλάχιστον το 5 % των κειμένων του αποτελούν απόπειρες για αστεία. Τώρα όσων αφορά το αν μπορεί κανείς να αστειευτεί με το ολοκαύτωμα, η γνώμη μου είναι πως μπορείς να αστειευτείς με τα πάντα στο κατάλληλο χώρο και χρόνο.

Μπορεί να μην το συνειδητοποιείτε, αλλά η μεγαλύτερη πηγή χιούμορ διαχρονικά και σε όλους τους πολιτισμούς είναι ο πόνος. Από τον βουβό κινηματογράφο και την κωμωδία καταστάσεων των Buster Keaton και Charlie Chaplin, μέχρι τον αυτοσαρκασμό του Bill Murray, το αστείο βρίσκεται στο πως αντιδρούν οι διαφορετικοί χαρακτήρες στις ατυχείς συνθήκες ή στα σφάλματα της προσωπικότητας τους που αδυνατούν να δουν. Υπάρχει ακόμα ένα ολόκληρο είδος κωμωδίας, το slapstick, το οποίο περιστρέφεται σχεδόν αποκλειστικά γύρω από το φυσικό πόνο. Είμαστε λοιπόν όλοι οι άνθρωποι ψυχοπαθείς εγωιστές, που χαιρόμαστε με την ατυχία του διπλανού μας; Πιθανότατα ναι, αλλά κυρίως πιστεύω ότι το χιούμορ μας βοηθάει να πάρουμε πράγματα που μας φέρνουν δυστυχία, όπως ο θάνατος, ο πόνος, οι αρρώστιες και να τα γελοιοποιήσουμε, σε μια προσπάθεια να αφαιρέσουμε τη δύναμη που έχουν πάνω μας. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για αστεία σχετικά με το ολοκαύτωμα και τους Ναζί, σαν αυτό που έκανε ο Count Dankula. Πρόκειται για μια αφάνταστα απάνθρωπη περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας και πολλές φορές ο πιο φυσιολογικός τρόπος να αντιδράσουμε μπροστά στην παράλογη σκληρότητα δεν είναι άλλος από το χιούμορ.

Εν τέλει συμφωνώ απόλυτα με το tweet του γνωστού κωμικού Ricky Gervais σχετικά με την υπόθεση. Αν δεν πιστεύεις στην ελευθερία του ατόμου να πει κάτι το οποίο εσύ θα βρεις προσβλητικό, τότε δεν πιστεύεις στην ελευθερία του λόγου. Βέβαια ο Ricky ίσως προσπαθεί να καλύψει τα νώτα του, διότι αν ένας youtuber καταδικάστηκε για έγκλημα μίσους από ένα χαζό βίντεο, τότε αν δει το δικαστήριο το γεμάτο με προσβλητικά αστεία stand up του στο Netflix (το οποίο πρέπει να δω οπωσδήποτε!) θα πρέπει να επαναφέρουν την θανατική ποινή στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η κωμωδία έχει ως σκοπό της να προκαλέσει, να καυτηριάσει και να γελοιοποιήσει. Είναι αδύνατον να κάνει όλα τα παραπάνω, χωρίς να προσβάλλει κάποιον στο ενδιάμεσο.

Φυσικά δεν υπάρχει κάτι εγγενώς λάθος στο να προσβάλλεται κανείς. Είναι όμως άλλο πράγμα να σε ενοχλεί ένα αστείο και άλλο πράγμα να φυλακίζεις έναν άνθρωπο επειδή βρήκες προσβλητικό το αστείο του, καθώς έτσι καταδικάζεις κάποιον βασιζόμενος σε καθαρά υποκειμενικά κριτήρια. Όπως είναι απαραίτητο να μπορούμε να προσβληθούμε, εξίσου απαραίτητο είναι να ξεχωρίζουμε τις πράξεις που υποκινούν μίσος και προωθούν τη βια, από τα ακίνδυνα βιντεάκια με αμφιλεγόμενη αίσθηση χιούμορ. Δυστυχώς από χθες τα όρια για το τι στοιχειοθετεί έγκλημα μίσους στην Μεγάλη Βρετανία επεκτάθηκαν και πλέον περιλαμβάνουν χαζά edgy αστεία. Η υπόθεση του Count Dankula και του σκυλιού του, που χαιρετά ναζιστικά, θέτει ένα επικίνδυνο νομικό προηγούμενο σχετικά με την ελευθερία του λόγου. Σε μια ακόμη προσπάθεια του να εξαλείψει τον αυταρχισμό, ο προοδευτισμός δείχνει ότι εξακολουθεί να μεταλλάσσεται σε αυτό που μισεί.

Ορέστης

 

[vc_row][vc_column][thb_gap height=”45″][thb_postcarousel title_position=”bottom-title” columns=”3″ navigation=”true” source=”size:20|post_type:post”][thb_gap height=”45″][/vc_column][/vc_row]